Реалізуємо ключові положення освіти для сталого розвитку

Від: 21 листопада 2013

Як відомо, сучасний етап взаємодії людини і суспільства з природою характеризується різким загостренням локальних, регіональних і глобальних екологічних проблем (негативні зміни природного середовища, порушення генофонду популяцій, вичерпання природних ресурсів тощо), що призводить до погіршення життя і здоров'я людей. Ці проблеми мають соціальний характер, оскільки виходять з усієї системи господарювання та відносин людини з природою.

На Всесвітньому саміті ООН з проблем сталого розвитку в Йоганнесбурзі у вересні 2002 року були прийняті рекомендації Генеральної Асамблеї ООН щодо розгляду питання про проголошення Десятиліття освіти для сталого розвитку (параграф 117-й Плану реалізації), а у грудні 2002 року Генеральною Асамблеєю прийнята Резолюція «Про Декаду ООН з освіти для сталого розвитку, починаючи з 1 січня 2005 року» (тобто на 2005 – 2014 роки).

Україна не залишилася осторонь цього життєво важливого для всього людства проекту. Було прийнято ряд документів на державному, регіональному та місцевому рівнях.

Активну участь в реалізації ключових положень освіти для сталого розвитку беруть і заклади освіти Довгинцівського району.

Так, з 2009 року до дослідно-експериментальної роботи над Всеукраїнським педагогічним експериментом «Освіта для сталого розвитку» за комплексною програмою: «Формування механізмів трансформації регіональної системи освіти на основі принципів випереджаючої освіти для сталого розвитку на період 2009-2015 років» залучилися два навчальні заклади району: Криворізький гуманітарно-технічний ліцей №129 (директор Погрібна Н.С.) та Криворізький комунальний комбінований навчальний заклад №88 (завідуюча Кузуб А.М.).

Статус експериментального навчального закладу обласного рівня надано Криворізькому науково-технічному металургійному ліцею №81 (директор Прищепа О.І.) за темою: «Профільний підхід у забезпеченні сталого розвитку здійснення навчально-виховного процесу в умовах експериментального навчального закладу».

Активними учасниками експерименту на міському рівні є загальноосвітні школи №№84, 88, 89, 108 (директори: Бабіч Т.Г., Ярмак І.А., Балюк В.І., Стешина Л.О).

Не залишаються поза межами реалізації програми й інші загальноосвітні навчальні заклади району.

Важливе місце в питанні сталого розвитку відводиться енергозбереженню. Складовою роботи керівників навчальних закладів є енергетичний менеджмент. Розроблено та реалізуються міські, районні заходи з питань енергозбереження.

Проте основним завданням, яке стоїть перед навчальними закладами, є формування у свідомості юних громадян розуміння, що припинити наростання екологічної кризи можливо лише за умов перебудови моральних основ життя, поширення етичних норм на природокористування. Освіта для сталого розвитку - це сучасний підхід до організації навчального процесу, який включає інформування членів суспільства про основні проблеми сталого розвитку, формування світогляду, що базується на засадах сталості, переорієнтацію навчання з передачі знань на налагодження діалогу, орієнтацію на порушення та практичне розв'язання локальних проблем.

За період реалізації проекту районним методичним кабінетом відділу освіти виконкому Довгинцівської районної в місті ради проведено ряд методичних заходів для педагогічних працівників різної категорії.

15 жовтня на базі Криворізької загальноосвітньої школи № 88 відбувся семінар для директорів загальноосвітніх навчальних закладів за темою: «Психологічний супровід сталого розвитку особистості». Досвід роботи закладу з даного питання представила директор школи Ярмак І.А. Крім ґрунтовного аналізу роботи закладу, учасники семінару ознайомилися з практичним досвідом через участь у майстер-класі з арттерапії, перегляд виставки декоративно-прикладного мистецтва, де було представлено учнівські роботи з природного матеріалу, відвідування української світлиці та участь у гончарній майстерні.

 

Науково-теоретичному опрацюванню теми сприяла участь у семінарі науковців Криворізького педагогічного інституту та виступ головного лікаря Криворізького міжобласного центру медичної генетики і пренатальної діагностики, депутата обласної ради Веропотвеляна Миколи Петровича.

У ході обговорення рекомендацій семінару керівники закладів освіти, науковці ще раз наголосили на важливості порушених питань, адже якщо із ранніх років свого життя діти будуть пізнавати закони природи, розуміти міру своєї особистої відповідальності, то в майбутньому, не залежно від посади, яку обійматимуть, вони будуть свідомо берегти природне середовище. Отже, існуватиме надія на оздоровлення планети і майбутнє для людства.

                                                  Микитишина Л.В., завідувач районним методичним кабінетомвідділу освіти виконкому Довгинцівської районної в місті ради