Захист прав споживачів

 


Про правомірність вимоги паспортних даних у разі повернення непродовольчого товару

Відповідно до розділу ІІІ пункту 8 Порядку реєстрації та застосу-вання реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації розрахункових операцій за товари (послуги), затвердженого Наказом Міністерства Доходів і зборів України від 28.08.2013 № 417 «Про затвердження нормативно-правових актів щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 19 вересня 2013 року за № 1616/24148) якщо сума коштів, виданих при поверненні товару чи рекомпенсації раніше оплаченої послуги, перевищує 100 гривень, то матеріально відповідальна особа господарської одиниці або особа, яка безпосередньо здійснює розрахунки, повинна скласти акт про видачу коштів. В акті необхідно зазначити:

- дані документа, що встановлює особу покупця, який повертає товар (відмовляється від послуги);

- відомості про товар (послугу);

- суму виданих коштів; номер, дату і час видачі розрахункового документа, який підтверджує купівлю товару (отримання послуги).

Такий самий акт складається при скасуванні помилково проведеної через РРО суми розрахунку, де вказуються дані про помилкову суму та реквізити розрахункового документа.

Але звертаємо увагу, що дана вимога може бути застосована тільки у разі обміну (повернення) непродовольчого товару відповідно до вимог статті 9 Закону України «Про захист прав споживачів».



Шановні суб'єкти господарювання: наявність «куточка споживача» в об'єкті бізнесу обов’язкова!
 
Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів», Постанов Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування населення», «Про затвердження правил побутового обслуговування» всі суб’єкти господарювання, що здійснюють торговельну діяльність через роздрібну, дрібнороздрібну торговельну мережу та мережу закладів ресторанного господарства, надають побутові послуги населенню повинні забезпечити наявність на видному та доступному місці «куточка споживача», в якому розміщується:
 
- інформація про найменування суб'єкта господарювання;
 
- книга відгуків та пропозицій;
 
- інформація про адресу та номери телефонів органів, що забезпечують державний захист прав споживачів;
 
- Закон України «Про захист прав споживачів»;
 
- копія ліцензії (у разі наявності);
 
- нормативні документи, що регламентують провадження підприємницької діяльності відповідно до спеціалізації об'єкта бізнесу та виду господарської діяльності.
 
Також для урегулювання конфліктних ситуацій пропонуємо розміщувати у куточку споживача інформацію про контактний номер телефону суб'єкта господарювання.
 
Ураховуючи вимоги чинного законодавства України просимо звернути увагу на наявні «кутки споживача» у підпорядкованих об'єктах бізнесу. У разі необхідності отримання консультації щодо оформлення «кутка споживача» ви можете звернутися до спеціаліста з питань захисту прав споживачів відділу розвитку підприємництва виконкому Довгинцівської районної в місті ради за телефоном 71-12-76 та/або за адресою: вул. Дніпропетровське шосе, 11, каб. 110 (щопонеділка та щочетверга з 9.00 до 17.00 години).
 

З метою правої допомоги споживачам при виконкомі Довгинцівської районної в місті ради у відділі розвитку підприємництва (вул. Дніпропетровське шосе, 11, к.110) спеціалістом з питань захисту прав споживачів щопонеділка та щочетверга з 9.00 до 17.00, перерва з 12.30 до 13.00, ведеться особистий прийом громадян. Також, щоденно надаються консультації за телефоном – 71-12-76.

Відносини між споживачами товарів, робіт і послуг та виробниками послуг і продавцями товарів, виконавцями робіт і надавачами послуг різних форм власності регулюється Законом України «Про захист прав споживачів». Відповідно до названого закону визначено механізм захисту та основи реалізації державної політики у сфері захисту прав споживачів.

Зразки претензій та позовних заяв (переглянути)


 

 



До уваги споживачів та суб'єктів господарювання сфери ресторанного господарства!

В даній статті піде мова про правильність оформлення замовлення на проведення банкету у закладах ресторанного господарства. Щоб уникнути можливих розбіжностей з боку замовника або виконавця, адміністрації закладу доцільно скласти договір замовлення на надання послуг з організації будь-якого виду бенкету (фуршету, презентації, ювілею, весілля, випускного вечора тощо). Даний договір має містити преамбулу, предмет договору, ціна послуг та порядок розрахунків, строки виконання (дата та час), адреса проведення заходу (надання послуги), права та обов'язки сторін, умови надання послуги, умови відміни заходу, відповідальність, реквізити та підписи сторін. До договору необхідно додати меню, яке попередньо узгоджено сторонами із зазначенням кількості замовлених порцій, ваги порції, ціни порції, складу блюда.

Крім того, в договір необхідно внести пункт про відповідальність закладу ресторанного господарства за якість обслуговування і приготування страв, а з боку замовника - про відповідальність за збереження майна закладу та відшкодування можливих збитків (биття посуду, псування скатертин, столового приладдя тощо).

Якщо замовник повністю орендує приміщення закладу додатково може бути укладено договір оренди з замовником, в якому визначаються її умови (на розсуд сторін), а також вид оплати та порядок її внесення (у готівковій чи безготівковій формі).

Отже організація будь-якого банкету включає прийом і оформлення замовлення, підготовку до проведення та обслуговування. Організована і чітка робота з підготовки й обслуговування банкету залежить від того, наскільки докладно і вчасно обумовлені і погоджені всі деталі між замовником і адміністрацією ресторану.

Для уникнення зайвих клопотів суб'єкти господарювання повинні дотримуватися вимог Закону України «Про захист прав споживачів», наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України «Про затвердження Правил роботи закладів (підприємств) ресторанного господарства».




Обережно стихійна торгівля!

З настанням весняно-літнього періоду неодмінно зросте кількість місць стихійної торгівлі продуктами харчування на тротуарах вулиць міста. Цьому сприяє не лише соціально-економічне становище в країні, а й той факт що несвідомі мешканці міста надають перевагу продуктам харчування які реалізують із землі, не замислюючись про якість цих продуктів, ким та в яких умовах вони виготовлені, де зберігались і в яких "клунках" вони транспортувались. Не дивляться покупці і на бруд, що летить на продукти з вулиці від машин та з-під ніг перехожих. Не згадують вони повідомлення в засобах масової інформації про гострі кишкові отруєння серед тих осіб які вживали продукти придбані на стихійних ринках, вважаючи що з ними цього не трапиться. Але ж, якщо і трапиться – то санітарна служба не проводитиме жодних лабораторних досліджень "підозрілих" продуктів, бо реалізуємі на стихійних ринках продукти харчування законодавчо визначені як завідомо небезпечні та непридатні до споживання людиною. І винним своїй хворобі буде лиш той хто придбав небезпечні продукти на стихійних ринках, спокусившись на ціну чи привабливий вигляд товару. Завжди існувало правило - попит породжує пропозицію, але перед придбанням продовольчого товару рекомендуємо зважити корить та можливі негативні наслідки для здоров'я від вживання продуктів зі стихійного ринку.

Для припинення розгортання осередків стихійної торгівлі звертаємося до всіх городян із закликом не купувати продукти харчування в місцях стихійної торгівлі. Купуйте якісні продукти харчування на ринках та в продовольчих магазинах. Адже якщо ніхто не купуватиме товари на стихійних ринках – то відповідно й останні зникнуть. Будьте свідомими і здоров’я Вам!




Поради споживачам при купівлі взуття.

Суб'єкт господарської діяльності, що здійснює роздрібну торгівлю взуттям, повинен забезпечити покупцям зручні умови для ознайом-лення, вибору та примірки взуття згідно правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами.

Перед тим як, приміряти взуття, необхідно звірити маркувальні дані на кожній напівпарі взуття, де зазначається:
- товарний знак підприємства-виробника;
- номер моделі (артикула);
- розмір, повнота;
- дата виготовлення (місяць, рік).

На поверхні коробки взуття також повинна бути етикетка з нанесенням відповідного маркування.

Приміряти взуття необхідно на обидві стопи, бажано постояти в ньому та впевнитись, що воно не тисне. Придбаваючи взуття, приділяйте велику увагу правильному вибору необхідного розміру взуття, тому що в разі не відповідності розмірів взуття та ноги можуть виникнути проблеми, які ставлять під загрозу здоровя ніг або спричинить деформацію взуття, розрив швів, появу тріщін та зломів. Якщо взуття підійшло за розміром, далі потрібно оглянути на предмет його якості.

Купуючи взуття ви маєте право вимагати у продавця інформацію про:
- склад сировини, з якого воно виготовлено (натуральні чи штучні матеріали),
- про умови використання та догляду за взуттям (інструкція повинна бути вкладена в пакувальну тару взуття)
- гарантійні терміни носіння взуття.
Касовий чи товарний чек потрібно зберігати протягом гарантійного терміну його носіння.

При виборі взуття зверніть увагу на його призначення (робоче, для відпочинку, модельне, повсякденне, спортивне та інше).

Відповідно до вимог чинного законодавства України встановлені гарантійні терміни носіння взуття:

Повсякденне та дитяче взуття:
- на шкіряній підошві - 40 днів;
- на шкіряній підошві з накладкою - 45 днів;
- на підошві із шкірвалону, стероніпу, полівінілхлориду - 60 днів;
- на підошві із пористої гуми, поліуретану, термоеластопласта - 70 днів.

Взуття модельне:
- на шкіряній підошві - 50 днів;
- на підошві із шкірвалона, полівінілхлорида - 70 днів;
- на підошві із пористої гуми, поліуретана, термоеластопласта - 80 днів.
Взуття для активного відпочинку 60 днів.

Взуття гумове 90 днів (від дня продажу).

Гарантійні терміни визначаються від дня продажу або відповідного сезону і встановлюються виробником або суб’єктом господарювання.

Згідно Закону України „Про захист прав споживачів” гарантійний строк - строк, протягом якого виробник (продавець, виконавець або будь-яка третя особа) бере на себе зобов'язання про здійснення безоплатного ремонту або заміни відповідної продукції у зв'язку з введенням її в обіг.

Стосовно продукції, на яку гарантійні строки або строк придатності не встановлено, споживач має право пред'явити продавцю (виробнику, виконавцю) відповідні вимоги, якщо недоліки було виявлено протягом двох років.

Сезонність носіння взуття (Наказ Міністерства зовнішніх економічних зв’язків і торгівлі України від 19.03.94р. № 172).

Початок відповідного сезону на взуття:
- зимового асортименту з 15 листопада по 15 березня;
- весняно-осіннього асортименту з 15 березня по 15 травня та з 15 вересня по 15 листопада;
- літнього асортименту з 15 травня по 15 вересня.

У гарантійні терміни на сезонні товари не включається час іншого сезону (міжсезонний період).

Якщо у взутті протягом гарантійного терміну носіння виявились недоліки виробничого характеру (скриті недоліки) в першу чергу потрібно звернутися з письмовою заявою до суб‘єкта господарювання, у якого було куплено взуття. При цьому необхідно в обов‘язковому порядку пред‘явити документ, який засвідчує факт купівлі (касовий або товарний чек).

Згідно із ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів” споживач, в порядку та строки, що встановлені законодавством, має право:
- пропорційного зменшення ціни;
- безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк;
- відшкодування витрат на усунення недоліків товару.

У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених висновком експертизи, споживач має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника:
- розірвання договору та повернення сплаченої за товар коштів;
- вимагати заміни товару на такий же товар або на аналогічний з числа наявного у продавця (виробника) товару.

За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості – протягом 14 днів або за домовленістю сторін.

У разі коли під час гарантійного строку необхідно визначити причини втрати якості продукції, продавець (виконавець, виробник) зобов'язаний у триденний строк з дня одержання від споживача письмової згоди організувати проведення експертизи продукції.

Експертиза проводиться за рахунок продавця (виконавця, виробника), а якщо у висновках експертизи буде доведено, що недоліки виникли після передачі продукції споживачеві внаслідок порушення ним встановлених правил використання чи зберігання або дій третіх осіб, вимоги споживача не підлягають задоволенню, а споживач зобов'язаний відшкодувати продавцю (виконавцю, підприємству, яке виконує його функції) витрати на проведення експертизи.

Споживач, продавець (виконавець, виробник) мають право на оскарження висновків експертизи у судовому порядку.

Експертизу непродовольчих товарі у місті Кривому Розі здійснює Криворізьке представництво Дніпропетровської торгово-промислової палати, яке розташовано за адресою: вул. Постишева, 1, тел. 92-98-37, 404-04-27.

При придбанні взуття належної якості, якщо воно не задовольнило за формою, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використане за призначенням споживач має право обміняти таке взуття на аналогічне у продавця, в якого воно було придбане, протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня купівлі. Обмін взуття належної якості провадиться, якщо воно не використовувалося і якщо збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром.

Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу, споживач має право або придбати будь-які інші товари з наявного асортименту з відповідним перерахуванням вартості, або розірвати договір та одержати назад гроші у розмірі вартості повернутого товару.

При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки із споживачем провадяться виходячи з вартості товару на час його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві у день розірвання договору, або в інший строк за домовленістю сторін, але не пізніше ніж протягом семи днів.




До уваги споживачів
інформація про замовлення металопластикових вікон!

Важливий етап після визначення компанії, з якою Ви вирішили працювати - це укладення відповідного договору про виконання робіт (замовлення послуг). Договір, який укладається між замовником і суб'єктом господарювання, означає докладний опис дій виробника і замовника.
До договору додається ескіз, обговорюється матеріал профілю, а також документи, що підтверджують його безпеку і якість, марку, колір, вигляд склопакета (кількість камер), порядок відкривання вікон, також додаткові матеріали (антімаскітна сітка і т.п.), розмір і колір підвіконня, козирка та відливу.
У договорі прописують права та обов'язки сторін, вартість робіт і матеріалів, порядок оплати, терміни виконання замовлення, відпові-дальність за невиконання або неналежне виконання зобов'язань сторо-нами, вирішення спірних питань, гарантійні зобов'язання виконавця і термін служби виробів.
У договорі має бути чітко вказано: юридична адреса виконавця послуг, номери телефонів, прізвище, ім'я та по батькові керівника фірми, номер свідоцтва про держреєстрацію. Договір підписується сторонами та скріплюється печаткою суб'єкта господарювання.
Виконавець зобов'язаний видати замовнику розрахунковий документ, який підтверджує факт оплати виконаних робіт, надати паспорт на виріб, інструкцію з експлуатації, пояснити правила безпеч-ного використання та догляду за замовленими металопластиковими виробами.
На підставі статті 10 Закону України «Про захист прав спожи-вачів» від 01.12.2005 № 3161 - IV у разі виявлення недоліків у виконаній роботі (наданій послузі) споживач має право на свій вибір вимагати:
- безоплатного усунення недоліків у виконаній роботі у розумний строк;
- відповідного зменшення ціни виконаної роботи;
- безоплатного виготовлення іншої речі з такого ж матеріалу і такої ж якості чи повторного виконання роботи;
- відшкодування завданих йому збитків з усуненням недоліків виконаної роботи своїми силами чи із залученням третьої особи.
Зазначені вимоги підлягають задоволенню у разі виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) або під час її виконання (надання), а в разі неможливості виявлення недоліків під час приймання виконаної роботи (наданої послуги) - протягом гарантійного чи іншого строку, встановленого договором, чи протягом двох років з дня прийняття виконаної роботи (наданої послуги) у разі відсутності гарантійного чи іншого строку, встановленого законодавством або договором.
За наявності у роботі (послузі) істотних недоліків споживач має право вимагати розірвання договору та відшкодування збитків.
Зазначені вимоги можуть бути пред'явлені споживачем протягом строків, передбачених нормативно-правовими актами та нормативними документами, умовами договору, а в разі відсутності таких строків - протягом десяти років.
Необхідно пам'ятати, що пластикові профілі, з яких виготовляють вікна, підлягають обов'язковій сертифікації, при чому кожна партія окремо. Також пластик повинен мати висновок санітарно-епідеміологічної експертизи. Всі ці документи повинні бути у виконавця послуги. На вимогу споживача, продавець зобов'язаний надати свою ліцензію на виконання монтажних робіт і договір на співпрацю з виробником. Навіть якщо вікна виготовлені без порушень, багато що залежить від якості їх установки. Вікна повинні бути добре підігнані, а щілини між стіною і профілем добре задуті піною, щоб не проходило холодне повітря.
Також при замовленні виготовлення металопластикових виробів будьте особливо обачними при виборі виконавця замовлених робіт.




До уваги споживачів інформація про реалізацію!

Продаж плодоовочевої продукції здійснюється в спеціалізованих плодоовочевих магазинах, відділах та секціях, спеціально призначених для цих цілей. Суб’єкт господарювання зобов’язаний всіляко сприяти споживачу у вільному виборі товарів та на його вимогу надати документи, що підтверджують ціни та якість продукції. На всіх зразках плодоовочевої продукції, що виставлені в торговельному залі, повинні бути цінники, на яких зазначається:
- для вагових товарів – назва товару, сорт, ціна за один кілограм або сто грамів;
- для розфасованих товарів – назва товару, сорт, ціна за кілограм або сто грамів, вага одиниці розфасовки, ціна за одиницю розфасовки (пакет, сітка, пучок тощо).
При відпуску картоплі, овочів та фруктів допускається зважування їх в інвентарній тарі, на якій на видному для споживачів місці чітко позначено її вагу.
Основна проблема овочів і фруктів – різні пестициди, які використовуються при їх вирощуванні. На якій саме продукції залишити свій вибір? Вибирайте сезонні овочі і фрукти. При вирощуванні в теплицях, застосовується більше добрив, які сприяють прискореному зростанню і дозріванню плодів, але шкідливих для здоров’я. Вибирайте місцеві фрукти і овочі. Привізні плоди часто збирають недозрілими і «дозрівають» їх штучно.
При продажу овочів та фруктів зустрічаються такі дефекти, як механічні пошкодження, пошкодження сільхозшкідниками, розвиток грибкових і бактеріальних захворювань, фізіологічні процеси (задуха, потемніння м’якоті, і т.д.). Тому якщо Ви бачите, що ціни на дані овочі трохи нижче, ніж на інші, то переконаєтеся в якості цієї продукції.
Якщо при придбанні товару Ви сумніваєтесь у його якості, попросіть продавця надати документи, що засвідчують якість та безпеку вибраної Вами продукції.
Також наголошуємо не купувати продовольчі товари в місцях несанкціонованої торгівлі.




До уваги споживачів!

Для безумовного забезпечення захисту своїх споживацьких прав необхідно в першу чергу бути особливо уважним при здійсненні покупки товару, замовленні послуги або виконання роботи. Щоби бути споживачем відповідальним і захищеним фіксуйте, зберігайте усі підтвердження вашої покупки, замовлення послуги це договори, чеки, документи, квитанції, свідоцтва тощо.
Наступний крок у захисті ваших прав є написання заяви-претензії до керівника організації з конкретними вимогами відновлення права згідно законодавства про захист прав споживачів. Вказана заява пишеться у двох примірниках, одна директору, підприємцю, керівнику. Далі необхідно передати заяву тому, на кого вона складена і попросити відмітку про її отримання. Якщо вашу претензію відмовляються прийняти направте її поштою на потрібну адресу із повідомленням про вручення.
У разі не отримання відповіді на свою заяву-претензію в строк передбачений Законом України «Про звернення громадян» або отри-мана відповідь Вас не задовольняє, варто направити свою скаргу про порушення Ваших прав до Держспоживінспекції в Дніпропетровській області за адресою: м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7, інд. 49027.
Також за захистом своїх споживацьких справ, відшкодуванням матеріальних збитків та моральної шкоди ви можете звертатися до суду. Але такі процеси, як правило, швидко не вирішуються, тому потрібно набратися терпіння.
Згідно зі ст.1167 Цивільного кодексу України «моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених законом».
За консультацією та роз'ясненнями законодавства у сфері захисту прав споживачів при купівлі товарів, замовлені робіт та послуг звертайтеся до спеціаліста з питань захисту прав споживачів відділу розвитку підприємництва виконкому Довгинцівської районної в місті ради за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Дніпропетровське шосе, 11, каб. 110 або за телефоном 71-12-76. Приймальні дні понеділок, четвер з 9.00 до 17.00 (перерва з 12.30 до 13.00).

 


 

Шановні мешканці!

У відділі розвитку підприємництва виконкому Довгинцівської районної в місті ради щопонеділка та щочетверга з 8.30 до 17.00 години (перерва з 12.30 до 13.00), ведеться прийом головним спеціалістом з питань захисту прав споживачів. Також, консультацію можна отримати у телефонному режимі за номером 71-12-76 (щоденно у робочі дні, за вищевказаним графіком роботи).

Звертайтеся за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Дніпропетровське шосе, 11, кабінет 110.

 


 

Шановні мешканці!

У разі придбання продовольчих товарів неналежної якості, з вичерпаними термінами реалізації, або якщо Вас обрахували, обважили в об'єкті торгівлі на території Довгинцівського району, звертайтеся на телефон "гарячої лінії" з питань захисту прав споживачів за номером 71-12-76. Телефон функціонує щоденно у робочі дні, з 8.30 до 17.00 години.

 


 

Звіт про проведену роботу щодо захисту прав споживачів за 2013 рік